اما واقعيت اين است كه حكايت مشكلات سينماهاي دولتي اندكي با مشكلات مالي كه گريبانگير صنف سينمادارها مي شود، فرق مي كند . ورشكستگي آنها مترداف است با پيچيدگي بيهوده مسائل اداري و بعضا حذف مديريت مستقل يا بي اعتمادي به فرد مسئول كه اين روند نتيجه اي جزتعطيلي كامل يك سالن سينما در مدتي كوتاه و البته غالبا محروم شدن يك شهر از سالن نمايش فيلم ندارد.
حوزه هنري با تعداد سينماهايي كه در كل كشور در اختيار دارد ، بيشترين سهم از تملك سالن هاي نمايش فيلم در ميان سازمان هاي فرهنگي و هنري و حتي اقتصادي را در اختيار گرفته است. از ميان كمتر از 300 سالن سينماي فعال و غير فعال كشور( كه رقمي ست در حال تغيير دائمي ) 100 سالن آن به سازمان سينمايي سوره تعلق دارد. از اين تعداد 89 سالن فعال است كه اين رقم بيش از يك سوم سالن هاي فعال كشور را تشكيل مي دهد .
شرايط ظاهري و نوع فعاليت اين سالن ها حكايت از مشكلات مالي بسيار زياد سالن هاي نمايش فيلم متعلق به حوزه هنري در سراسر كشور دارد . بدهي 54 ميليون توماني سازمان سينمايي سوره در سال گذشته كه پرداخت آن بيش از يك سال به تاخير افتاد نشان از عدم بازدهي مالي بسياري از اين سينماها خبر مي دهد.
در شرايط فعلي كه بسياري از سالن هاي خصوصي بازسازي شده ، به سيستم هاي صوتي و تصويري امروزي مجهز شده و سود آور است بررسي دلايل نا بساماني وضعيت سالن هاي دولتي مي تواند راهگشاي ساماندهي ظرفيت نمايشي كشور و تامين نياز مخاطب گردد. كاري كه شايد لازم است در سطح گسترده و علمي از سوي ارگان هاي دولتي متولي اين سينما انجام شود .
وضعيت نامطلوب شبيه به ورشكستگي برخي از سينما هاي مذكور در شهرستان ها با توجه به عدم حضور سينما هاي خصوصي در اين شهرستانها نسبت به تهران پيامد هاي به مراتب زيانبار تري دارد بررسي اين گروه مدخل مناسبي براي پيگيري و كسب نتيجه است .
يكي از مديران سينماهاي تبريز كه متعلق به حوزه هنري است و مايل نيست نامي از او برده شود وضعيت سالن هاي سينما را در شهرستانها بسيار اسفناك توصيف مي كند و مي گويد : واقعا ما با مشكل روبرو هستيم . همين سينماي خودمان (...) خيلي معضل و مشكل دارد. هر وقت اين مسائل به وجود مي آيد ، در پرداخت حقوق كارمندان خود با دچار مشكل مي شويم. حقوق يك كارمند متوسط 105 هزار تومان است كه 50 هزار تومان اضافه كاري هم به آن اضافه مي شود.
اين مدير سينما با اشاره به شايعه ورشكستگي سينماهاي حوزه هنري در شهرستانها توضيح مي دهد : ببينيد هر وقت فيلم خوب بياوريم ، فروش داريم . اما فيلم هاي خوب در يك يا دو سينماي شهرها به نمايش در مي آيد. در همين شهر تبريز به جزء يك يا دو سينما بقيه با مشكلات و معضلات جدي و مواجه هستند. نمي دانم اسم آن را ورشكستگي بگذارم يا عدم سود آوري !
" شاهرخ رضايي " مدير سينماي " بهمن 1 و 2 " تهران در خصوص مشكلات مالي سينماها مي گويد : الان ما مشكل چنداني نداريم چون حوزه هنري پورسانت پخش كنندگان و ديگر دست اندركاران فيلم ها را سر موقع پرداخت كرده است. اما هميشه به يك صورت نيست ، سينماي ما گاها در طول سال با مشكلاتي روبرو است . اما گاهي هم خوب فروش داريم. به طور كلي در فروش بليط و جذب مخاطب با نوسان روبرو هستيم.
مدير سينما بهمن تهران در خصوص نحوه پاسخ گويي به كم فروشي بليط درگيشه مي افزايد : قطعا با اين نوساني كه در گيشه داريم بازده مالي سالن سينما يك روند مشخص را طي نمي كند. حتي اگر فروش نداشته باشيم و به قول معروف دخل با خرج جور نيايد، بايد پاسخوي مسئولين باشيم و يا شايد هم بازخواست شويم. اينكه مي گويند سينماهاي دولتي دغدغه فروش ندارند ، به هيچ وجه منطقي واصولي نيست. نوع نظارت بر سينماهاي دولتي به خوبي روشن مي كند كه از لحاظ مالي تا چه اندازه بايد پاسخگو باشد.
مدير سينما " سپيده " نيز مهمترين عامل ضعف و مشكلات سينماهاي كشور را در نحوه مديريت اين سينماها مي داند و مي گويد : مسئولين اغلب سينماها هيچ كوششي براي نمايش صحيح فيلم ها و يا كارمندان سينماها هيچ تلاشي براي برخود مناسب با مخاطبان نمي كنند. خوب معلوم است كه ديگر كسي رغبت نمي كند در آن سالن نمايش ، فيلم ببيند. تازه اين سالن ها كيفيت قابل قبولي از لحاظ تصوير و صدا ندارند.
" مسعود زبردست" مي افزايد: البته سينما هايي كه دغدغه جدي در مورد كيفيت دارند هم با مشكلات ويژه اي دست به گريبانند . مثلا ما براي دريافت يك " لامپ آپارات " بايد هزار جور نامه و مراجعه به وزارت ارشاد داشته باشيم تا به نتيجه برسيم. دولت بايد به سالن هاي نمايش فيلم سوبسيد بدهد نه اينكه زير پاي آنها را خالي كند.
اين سينما دار با اشاره به مشكلات سالن هاي سينماهاي حوزه هنري در مناطق مختلف خاطر نشان مي كند : من با اين ديدگاه كه هيچ كاري مخالفم. همين سينما سپيده تا 4 سال پيش ، به شدت با مشكل مواجه بود و بسيار ضرر مي داد. يعني به مرز ورشكستگي رسيده بود. اما با ساماندهي اوضاع ، ديگر با اين مسائل روبرو نيستيم. يا سينما " شاهد " نظام آباد تهران تا چند سال پيش 1 سالن نمايش فيلم داشت ، اما الان با 3 سالن نمايش يكي از بهترين سينماهاي تهران است. البته ضرر و سود در كار طبيعي است ، اما نبايد با دست خود ، خود را خفه كنيم!
وي ، با اشاره به اينكه حوزه هنري براي سينماهاي تحت پوشش خود هزينه مي پردازد افزود : اما من از وضعيت وماجراي ورشكستگي سالن هاي سينما در شهرستانها خبر ندارم . فقط اين را مي دانم كه آنها مشكلات زيادي دارند و اين هم طبيعي است. يك مقدار از اين مشكلات به نحوه توزيح فيلم ها در شهرستان ها بر مي گردد. ببنيد ، يك فيلم حدود 5 هفته در تهران به نمايش در مي آيد بعد از آن براي نمايش به مركز استان مي رود ، 1 ماه هم آنجا مي ماند ، بعد به شهرهاي مهم استان سفر مي كند آنجا هم حدود 3 هفته ميهمان سالن سينماي شهر است و در آخر در شهرهاي كم اهميت تر و بعضا دور افتاده اكران مي شود ، با اين حساب از نمايش اوليه اين فيلم حدود 4 ماه مي گذرد . شما چگونه انتظار داريد تماشاگران مثلا در شهر مرزي مهران بريا ديدن فيلم به سينما بروند. تازه با اين بازار غير قانوني توزيع فيلم به روي " لوح فشرده " ديگر كسي رغبت رفتن به سينما را ندارد. بايد وضعيت اكران را سامان داد.
مديران اغلب شهرستان ها با توجه به نيروي انساني محدود تحت اختيار كه نتيجه عدم سود دهي ست مجبورند خود چند مسئوليت را همزمان به عهده بگيرند . جالب اينكه بسياري از آن ها به دليل همين مشغله طي روزهاي متمادي در دسترس نبودند و بسياري ديگر پاسخگوي سئوالات نشدند ! در عين حال مجموع ديدگاه هاي مديران سالن هاي سينما متعلق به حوزه هنري ، سئوالات جدي اي را براي مطالبه پاسخ از مسئولين ايجاد كرد.
محمد رضا محمدي ، قائم مقام سازمان سينمايي سوره در گفت و گو با خبرنگار سينمايي " مهر" در خصوص شائبه ورشكستگي سالن هاي سينما متعلق به حوزه هنري گفت : در ابتدا بايد اين سوال را مطرح كرد فضاي سينما داري در كشور به چه صورت است؟ يا در حال حاضر چند سينما - چه خصوصي و چه دولتي - با مشكل و بحران مواجه نيستند؟ البته ما از يك سري مشكلات كه گريبانگير سينماهاي حوزه هنري است ، مطلع هستيم و با كارشناسي كه صورت گرفته در حال بر طرف كردن اين نواقص مي باشيم . بايد در اين خصوص به مواردي توجه كرد ، مثلا بخش نمايش فيلم و مسائل مربوط به آن در كجاي سياستگذاري فرهنگي كشور گنجانده شده است. وقتي به مسائلي چون كيفيت سالن هاي نمايش ، صدا و تصوير ، مسائل رفاهي و امكان پخش نامناسب بي توجه هستيم ، قطعا تماشاگر هم با بي ميلي به محصولات سينما مي نگرد. البته در اين بين ، آثار توليد شده در سينماي ايران يكي ديگر از مواردي است كه بايد در سود دهي سالن هاي نمايش به آن توجه كرد.
وي افزود : توليد محصولات با ارزش و جذاب ، صندلي خوب ، رنگ مناسب فيلم ، فضاهاي بيروني سالن سينما ، نوع برخورد پرسنل با تماشاگران و مواردي از اين دست ، در سرنوشت صنعت سينما موثر است. حتي اگر بهترين محصول را هم در فضايي فرسوده به نمايش بگذاريم ، مطمئنا آن فيلم خوب ، با استقبال مواجه نمي گردد.
محمدي با اشاره به موضوع ورشكستگي سالن هاي نمايش فيلم حوزه هنري در تهران و شهرستانها تاكيد كرد : ما دراين خصوص تاكيد ويژه اي داريم ؛ به هيچ وجه سالن هاي سينماي حوزه هنري را ورشكسته نمي دانيم . از نظر ما سالن هاي سينماي حوزه پويا و فعال در حال حركت هستند. البته يك سري از مشكلات طبيعي است و اين مسئله هم مختص ما نيست . سالن هاي دولتي سينما در يك سيستم تعريف شده حركت مي كنند كه بايد از رديف هاي دولتي به آنها كمك شود . به طور مثال بارها در نشريات آمده " سينماي سياهكل" تعطيل شد. در حوزه هنري سعي كرده ايم كه حتي سالن سينمايي كه روزي چند نفر به آن مراجعه مي كنند را حفظ كنيم. چون اين مسئله جاري كردن قدرت و حاكميت نظام و البته حضور حوزه ، را نشان مي دهد. ما سعي داريم كه به سمتي حركت كنيم تا سينماي متعلق به حوزه مشكلات زيادي نداشته باشد.
قائم مقام سازمان سينمايي سوره در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه برخلاف نظر شما بعضي از سالن هاي حوزه هنري با مشكلات اساسي رويرو هستند ، آيا بازهم حوزه هنري وضعيت سالن هاي نمايش متعلق به خود را بدون مشكل مي دانيد؟ تصريح كرد : بودجه اي كه حوزه هنري در اختيار دارد بسيار محدود است. بنابراين ما با فضاي محدود و بسته اي در مسائل مالي روبرو هستيم . فكر مي كنم براي در اختيار گرفتن فضاي مناسب ، بايد هزينه هاي گزافي را بپردازيم. لذا در مذاكراتي كه با سازمان مديريت و برنامه ريزي و كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي داشتيم ، قرار شد كه براي ساماندهي و بازسازي سالن هاي نمايش فيلم بودجه تخصيص داده شود . به محض اختصاص اين مبلغ ما كار اجرايي سامان بخشي سالن هاي نمايش متعلق به حوزه هنري را آغاز مي كنيم.
وي در ادامه افزود: حدود 25 سينما متعلق به حوزه در كشور با مشكلاتي اساسي روبرو است ، به طور مثال در بعضي از سينماها در فصل زمستان آب از سقف سرازير است ! يا در شهر" بوشهر " به دليل نبود تهويه مناسب با شروع فصل گرما خيلي مشكل خواهيم داشت. سيستم تهويه به بازسازي كلي نياز دارد يا در استان خوزستان سيستم سرمازا در سالن سينما يك ضرورت جدي است. ما با دركي كه از مسئله داريم در حال حل اين معضلات هستيم.
قائم مقام سازمان سينمايي سوره در پاسخ به دليل برخورد نامناسب مسئولينن سينما با مخاطبين از تعديل پرسنل سينماهاي متعلق به حوزه هنري خبر داد و افزود : يكي از مسائلي كه بايد مورد توجه قرار گيرد نحوه برخورد پرسنل سينما با مراجعه كنندگان است. من هم گزارشاتي از سينماهاي حوزه در اختيار دارم كه متاسفانه مسئله مورد نظر را تائيد مي كند . سعي كرده ايم كه در فاز اول با تذكركتبي و شفاهي اين موارد را حل كنيم. بخشي از كار هم به نبود تحصيلات در ميان پرسنل ما در سينماها برمي گردد . سعي داريم با برنامه هايي كه در آينده اجرا مي كنيم ، ارتقاي علمي كاركنان ما به حد معقولي برسد. يكي ديگر از برنامه هاي ما در فاز نيروي انساني ، تعديل نيروي سينماهاي متعلق به خود در كشور مي باشد. چراكه معتقد هستيم با كمتر از 50 درصد نيرويي كه در اختيار داريم مي توانيم كار كنيم . قطعا در برنامه هاي آتي ما ، تعديل بيش از نيمي از 700 پرسنل سالن هاي نمايش حوزه هنري اجرا مي شود.
آن چه از سخنان قائم مقام سازمان سينمايي سوره بر مي آيد اين است كه اين سازمان ازمشكلات عديده سالن هاي نمايش تحت پوشش خود مطلع است. گويا مسئولان حوزه هنري به اين درك رسيده اند كه سهم قابل توجه آنها از در اختيار داشتن سالن هاي نمايش فيلم در كشور و فضاي نامناسب سينماهاي حوزه هنري در تهران يا شهرستان ها ، باعث بروز شايعاتي مبني بر ورشكستگي اين سالن ها شده است. آنها مي گويند مشكلات به وجود آمده آشنا هستند و سعي در سامان دهي سالن هاي سينماي متعلق به خود دارند ، برنامه ريزي كرده اند و مي خواهند حتي نگذارند كه يك سالن سينمايي كه در شهري دورافتاده با مخاطباني اندك ، به تعطيلي كشانده شود. سخناني كه هر شنونده اي را به وجد مي آورد ولي تا وقتي عملي نشود دردي از سينماي ايران دوا نمي شود .
" سينمادارهاي كشور هر شب كه سر بالين مي گذارند و هرصبح كه برمي خيزند ، منتظر هستند روزي در سالن سينمايشان با زنجير ورشكستگي بسته شود. " اين سخن سينماداري ست كه بيش از40 سال تجربه مديريت سالن هاي سينما را دارد . سخني كه اگر بر آن تعمق شود تمام وضعيت اقتصادي سينما در بخش اكران را نمايان مي سازد.
تكرار اين نكته كه حوزه هنري بيشترين سهم را در حفظ و نگه داري سالن هاي سينما دارد ضروري ست ، چون همانطور كه اين سازمان بيشترين سالن نمايش فيلم را در اختيار گرفته است ، در صورت تعطيلي حتي يك سالن از مجموع سالن هاي در اختيارش بيشترين سهم به تعطيلي كشاندن سالن هاي سينما را نيز ازآن خود مي كند . كما اينكه تا امروز 11 سينماي غير فعال تحت نظر اين سازمان همچنان بلا تكليف مانده اند .
نظر شما